Jaaroverzicht 2010

Net4kids is een virtuele kennisorganisatie. In ons dagelijks werk maken we gebruik van uiteenlopende IT hulpmiddelen om op afstand, op de momenten dat het schikt (samen) te werken en kennis te delen. Belangrijk gezien het feit dat ons team voor ca. 90% uit vrijwilligers bestaat die meestal hun werkzaamheden voor Net4kids combineren met een drukke baan of bedrijf.

In het verleden zijn de voors en tegens van een groter betaald team uitgebreid doorgenomen. Net4kids heeft ervoor gekozen om met een grotere inzet van vrijwillgers te groeien. Niet alleen om het kostenniveau zo laag mogelijk en gesponsord te houden maar vooral ook omdat er veel passie zit in pro bono werk. Zo gaat ‘de baat gaat voor de kost uit’: met het huidige team eerst groei realiseren in projecten en organisatie funding, dan wellicht uitbreiden met betaalde krachten. Dat kunnen de huidige vrijwilligers zijn – veel van onze teamleden werken zelfstandig. De uitdagingen die het runnen van een professionele organisatie met 90% vrijwilligers geeft zijn bekend en worden zo goed mogelijk gemanaged.

Ultimo 2010 heeft Net4kids 2,6 FTE betaalde teamleden (4 personen) en 46 vrijwilligers, het vijfkoppige bestuur niet meegerekend. De 4 betaalde- en 27 pro bono teamleden hebben een concrete verantwoording, terwijl de rest (19) bijdragers zijn en op afroep beschikbaar voor concrete vragen. Ook de betaalde krachten zijn deels vrijwilliger: 20% van hun tijd worden zij niet betaald. Net4kids is er trots op dat ook in 2010 weer vele bedrijven ons sponsorden met raad en daad.

Net4kids is eind april 2010 verhuisd van het thuiskantoor van de oprichters naar een gesponsorde ruimte in het DLA Piper gebouw. Daarmee heeft DLA Piper een belangrijke critical success factor voor 2010 ingevuld en kon Net4kids de beoogde groei voor 2010 waarmaken.